• Home English Newspapers Of Turkey

Therefore, the Turkish press landscape is enormous, with over 2000 local and national papers, in addition to news portals. Since the publication of the initial paper (French-language) in 1796, followed by the initial Turkish-language paper in 1831, the Turkish press business has undergone enormous societal and political upheavals. The past, and possibly the most obvious of them, arrived in 2016-17, which saw the closing of a high number of books, particularly those critical of their AKP-led government.

Regardless of the overall vastness of the Turkish press, nevertheless, dedicated bookmarking papers are somewhat sparse. As a result, the control over the creation and distribution of English-language news is based on the conglomerates that operate these books, in accord with the censorship policies of their modern political regime.

What's more, the raid and ultimate closing of Zaman's English variant -- Now's Zaman -- at 2016, was a significant setback for impartial, English-language news from Turkey. The episode received considerable bad press from the worldwide media.

National & Local English Newspapers in Turkey

Hürriyet Daily News

Turkish English Newspapers 1 Hurriyet Daily News Website

Hürriyet Daily News, headquartered in Istanbul, has been one of the largest English news sources in Turkey, for more than fifty years. Formerly known as Turkish Daily News, it came into being in 1961 and is the oldest English-language daily in Turkey.

After having passed into the ownership of the Doğan Media Group in 2001, it came under the banner of Hürriyet, though later, in 2018, Demirören Holdings bought both papers. The Demirören Group is known to be close to the ruling AKP party, and as a conglomerate, has investments spread across a large number of areas. The prestigious Turkish Hürriyet was originally founded in 1948, by Sedat Simatvi, who was a Turkish writer, journalist, and film director. The political ideology of Hürriyet Daily News has always been secular and center-left or liberal. However, in 2018, the new owners stated their desire to run the newspaper as a non-partisan and independent publication. In fact, some AKP government critics consider this takeover of the Doğan Media group to be an attempt by the ruling government to gain full control of media coverage in Turkey.

Daily Sabah

Turkish English Newspapers 2 Daily Sabah

In their own words, Daily Sabah is ‘Turkey’s top English newspaper’, and is also available in German, Arabic, and Russian language. It is a general interest daily newspaper owned by Turkuvaz Media Group. In 2018, the circulation of this newspaper was 7,000, bringing to its readers a wide variety of topics such as politics, business, sports, lifestyle, and world news. It considers its publications varied enough to cover all aspects of the current media landscape.

In 2014, Turkish politics was going through a highly antagonistic climate. Multiple papers had begun to publish strong critiques of the ruling AKP government. In an attempt to counteract this, the Daily Sabah newspaper was founded at that time with a clear goal of conveying pro-government ideology to the people. The newspaper has often been called a propaganda outlet of the Turkish government by critics. This is further fuelled by the fact that it is owned by a friend of President Erdoğan, the current president of Turkey.

A nationwide publication, Daily Sabah prides itself on adhering to press ethics and upholding the rule of law and democracy, while still bringing to readers accurate facts. Despite this philosophy, the newspaper has fetched criticism for its stance from various sectors. It has been accused of being the mouthpiece of the Turkish government and using transparent and badly formed propaganda in the process.

Yeni Şafak

Turkish English Newspapers 3 Yeni Safak

Yeni Şafak is a daily Turkish newspaper, known for its Islamist, conservative tradition. It was founded in 1994 by Mehmet Ocaktan, who is a Turkish journalist, but also a supporter and former deputy of the Justice and Development Party (AKP). Published in Turkish, it also has an English-language version, with separate social media profiles for both languages.

The newspaper has a history of allowing space for liberal columnists as well. However, later political developments turned it into a hardline supporter of Turkish President Recep Tayyip Erdoğan. Yeni Şafak has subsequently been accused of targeting opposition groups and minority communities by using hate speech. In 1997, the newspaper was acquired by Albayrak Holding, post which Ibrahim Karagül became the editor-in-chief. This led to an overhaul of the employee composition, with Islamist columnists being engaged, and critical liberals being hired.

The pro-government paper has had its share of controversies as well. Noam Chomsky, the renowned American multi-faceted individual at one point accused the newspaper of fabricating parts of an email interview conducted with him. The fabrications included invented questions and answers, and altered criticism of the President’s approach towards the situation in Egypt and Syria, into a positive angle. After much scandal and denial, the newspaper was forced to acknowledge its mistake and removed the full interview from the website. Yeni Şafak has had a history of misinformation in other historical situations as well.


Turkish English Newspapers 4 Agos Website

Agos is an important Armenian newspaper in Turkey, published weekly. It is printed in Turkish and Armenian but has an online English edition. Even though its circulation is not that high, it is still considered significant because of its tradition of freely discussing sensitive subjects.

It was established in 1996 by Turkish-Armenian editor, journalist, and columnist Hrant Dink. Originally, the main purpose of the paper was to bring to public notice all the troubles faced by the Armenians of Turkey.

The editorial philosophy of the newspaper at present allows it to focus on topics like minority rights, democratization, making peace with the past and protection and development of pluralism within Turkey. Its attempt is to serve as a truly independent platform for intellectual debate in Turkey, where freedom of speech is increasingly restricted. 

This policy has also brought woe to the newspaper in the past. Hrant Dink – its founder and chief editor – was accused of ‘denigrating Turkishness’, and was assassinated outside the Agos offices in 2007. His son, Arat Dink, the executive editor of the newspaper, was then named co-defender in the court cases against his father.

Voices Newspaper

Turkish English Newspapers 5 Voices

This is a local newspaper based on the West coast of Turkey, bringing news in English to the people of Bodrum, Didim, and West Turkey. It has a general interest in media coverage. It brings to its readers a lively mixed bag of local and international news, with a focus on travel reporting. The Voices also maintains directories of useful phone numbers on its website, including a list of international calling codes.

Turkish Press

Turkish English Newspapers 6 Turkish Press Website

TurkishPress.com is an online news source, based in Ankara. It is considered to be an independent, comprehensive website that is neither run by the government nor funded by it. It provides news and information from all around the world, for the people of Turkey. They cover news stories from all the continents, economic, and political news from within the country, business, and sports news. They have a robust lifestyle section which includes health and fashion news. Turkish press also has separate sections for news related to diplomacy and new developments in science. An interesting thing about this news portal is that it does not receive any revenue from advertisements.

Anadolu Agency

Turkish English Newspapers 7 Anadolu Agency

The Anadolu Agency is a state-run, global news agency that brings news to people across the world in English and twelve other languages. The Agency has a whopping 99 years of experience in the news world, covering various fields such as economics, finance, sports, energy, politics, technology, and more.

The history of the Anadolu Agency is also very interesting. In fact, it is considered quite synonymous with the Republic of Turkey. When Istanbul came under occupation and Mustafa Kemal Ataturk called for a new parliament to be established in Ankara, it paved the way for the foundation of this news agency. It was founded in 1920, 17 days before the Turkish Grand National Assembly convened for the very first time. The Anadolu Agency even helped to announce the legislation which brought the Republic to life.

The news agency has subsequently witnessed the National Struggle and the War of Liberation in Turkey. It has also been a part of the reforms of the Republic. In an attempt to make the Anadolu Agency resemble a Western news agency, in 1925, the Anadolu Agency Corporation was formed. It had an autonomous status and an exemplary organization chart!

Aljazeera – Turkey News

Turkish English Newspapers 8 Al Jazeera Website

Partly funded by the Qatari government, Aljazeera is an independent news organization that is a “private corporation established for public benefit”. With its ideal of being “A Truly Global Network”, Aljazeera ensures substantial coverage of Turkish news, encompassing domains such as politics, health, sports, as well as social issues. Furthermore, it publishes Opinion (Op-ed) pieces on a wide range of contemporary issues.

The Guardian – Turkey

Turkish English Newspapers 9 Guardian Website

Headquartered in the US and Australia, The Guardian is an independent online news portal that covers international news. For optimal autonomy, the Guardian primarily depends on readership subscriptions for its revenues. Having been conferred several prizes for ground-breaking investigative journalism, the portal covers social, political, and economic news from Turkey.

BBC – Turkey

Turkish English Newspapers 10 BBC Website

Headquartered in the UK and regulated by Ofcom, the British Broadcasting Company, commonly known as BBC, is the “world’s leading public service broadcaster”. Funded primarily by their users’ license fee, the BBC’s online news portal covers sports, science, business, political, and social news from Turkey.

Check out our Blog On Top 10 English Newspapers read in Thailand. Apart from Thai Newspapers, Thailand circulates English driven Newspapers.

Source - https://www.mediabuzz.org/newspapers/turkey-english/